Det har gått några dagar efter påsk, och påskriset och blommorna har vissnat. Äggen och godiset uppätet – och vardagen är åter här. Pia Lind delar här påskens budskap som håller även 2000 år senare.

Eleonora Lahti, bloggansvarig”Men Maria stod och grät utanför graven. Och under det hon grät, lutade hon sig in i graven och fick då se två änglar i vita kläder sitta där Jesu kropp hade legat, den ene vid huvudets plats, den andre vid fötternas. Och de sade till henne: »Kvinna, varför gråter du?» Hon svarade dem: De hava tagit bort min Herre, och jag vet icke var de hava lagt honom. Vid det hon sade detta, vände hon sig om och fick se Jesus stå där; men hon visste icke att det var Jesus. Jesus sade till henne: »Kvinna, varför gråter du? Vem söker du?» Hon trodde att det var örtagårdsmästaren och svarade honom: »Herre, om det är du som har burit bort honom, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom.» Jesus sade till henne: »Maria!» Då vände hon sig om och sade till honom på hebreiska: »Rabbuni!» (det betyder mästare). Jesus sade till henne: »Rör icke vid mig; jag har ju ännu icke farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder, och säg till dem att jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud.» Maria från Magdala gick då och omtalade för lärjungarna att hon hade sett Herren, och att han hade sagt detta till henne.” (Joh. [20:11]-18)

Ibland kan de kännas som livet har gått sönder och alla drömmar och planer man haft har plötsligt blåst bort och man har blivit lämnad kvar, ensam, som Maria, vid en tom grav. Allt Maria hade satt sin tro på var nu borta och det såg ut som allt hade tagit slut i och med Jesu död. Men vad Maria inte visste om var att Jesus är uppståndelsen och livet och Han hade makt att byta döden makt. Jesus blev den ”förstfödde bland många” som skulle följa Honom in i Guds rike. Men för att vinna seger över dödsriket så måste Han först dö, för att Han sedan uppstå. Den är detta som är unikt med kristemdomen och som skiljer oss från andra religioner i världen. Det är bara JESUS, Guds enfödde Son, som har gett sitt liv och återköpt mänskligheten från syndens grepp. Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle få rättfärdighet som arvedel. Det är påskens budskap;  att Jesus, Guds påska Lamm blev gjord till synd för mänskligheten.

Det var där på korset när Guds älskade Son utgjöt sitt blod för för mänskligheten som vi blev återlösta från vår synd. Jesus blev gjord till synd för oss så att vi skulle kunna bli rättfärdigjorda genom Hans rättfärdighet.     

All värdens synd, sjukdom och  skam var lagd på våran Fräsare när Han hänge där på korsets trä, inte konstigt att Han upphörde att se ut som en mänsklig varelse, bara ett söderslaget synda offer, övergiven och fastspikad på ett kors. Vi vände våra ansiken ifrån Honom för hans utseende var så söndrat och förstört. Allt detta hände för att Gud så älskade världen att Han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på Honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv! Detta är Påskens budskap! Gud älskade dej så mycket att Han tillät sin egen Son att födas in i en mänsklig gestalt så att Jesus genom sin död på korset, skulle kunna öppna en ny och levande väg för dej att frimodigt träda fram inför nådens tron med sann lovsång.  (Joh.[3:16]; Hebr. [4:15]-16)

Var inte missmodig. Ge inte upp hoppet. JESUS LEVER! Han är inte i graven Han är uppstånden och Han lever och vill ge dej liv i över nog! Lyft upp din blick och se på Jesus, titta inte på dina omständigheter utan låt Honom regera ditt liv och ge dej vägledning .  Höj upp din röst och lovprisa och tacka Jesus, för lovsång är den atmosfär som Gud tronar på (Ps.22:4)


Missionär Pia Lind

Kenya & Tanzania, Öst Afrika