Jesus först, Jesus sist, och Jesus i mitten

Tidsandan och tempot vi lever mitt uppe i, kan faktiskt få ta en paus, stanna upp och lugna ner sig! Tiden är nu – med ny nåd där Gudsriket får växa fram – i vår tid.
Läs Andreas Fahlcrantz inlägg om Jesus mitt i vår vardag – hela tiden!
/Eleonora Lahti, bloggansvarig


”Det var bättre förr.” Hur många gånger kan man inte höra folk säga det. Och i mångt och mycket kan det säkert vara så. Något jag själv har reflekterat över är att tempot i livet har gjort ett paradigm skifte sedan jag växte upp. Idag är det ett helt annat tempo och allt ska gå snabbt. Om jag inte får svar direkt på sms:et jag skickade för 10 sekunder sen så blir man antingen arg eller iallafall väldigt frustrerad. Många känner nog (tyvärr!) igen sig.
Nåt annat man märker idag är att mycket vill ha vårt fokus. Förr kunde man mer bestämma vad man la sitt fokus på, idag är det nästan omöjligt då vi i många fall nästan ofrivilligt blir exponerade till olika saker.
Förr kunde man lagra informationen man tog in under en dag, idag så är inte det ens möjligt för vår hjärna då det är så fruktansvärt mycket information vi möter dagligen. Våra hjärnor håller på att gå igenom en fysisk evolution där de processar och filtrerar information på ett helt nytt sätt.
Det är då, den gamla lovsången ”Fäst din ögon på Jesus” blir mer aktuell än någonsin.
Flera gånger i bibeln så ser vi vikten av att lyfta sin blick ifrån allt runt omkring som tar vårt fokus, och istället se in i Jesu ögon och låta honom totalt uppsluka vår uppmärksamhet och inse att hans närvaro är den bästa platsen på jorden.
Jag har hört många kristna säga såhär: Tänk om vi levde på de första kristnas tid. Vi behöver komma tillbaka till hur det var vid första församlingen. Osv.
Jag tror ärligt talat de inte vet vad de frågar efter. Bibeln säger att vi går från härlighet till härlighet. Och att Jesus proklamerade att Guds rike har kommit, och genom liknelserna Jesus gav oss om Guds rike så förstår vi att Guds rike växer och växer ända tills det tar över helt. Precis som jästen i degen.
Så, om vi går från härlighet till härlighet, och vi tänker vilken härlighet de första kristna levde i och fick uppleva. Hur stor härlighet lever då inte vi i idag! WOW!
Så idag, när tempot är högre, distraktionerna är fler och våra kristna syskon känns långt ifrån den enhet som Jesus talade om. Låt oss fästa vår blick på Jesus. Låt oss se på honom det första vi gör på morgonen. Låt oss njuta av hans närvaro under hela dagen och låt hans röst vara det sista du hör innan du somnar på kvällen. Låt inte bruset ifrån världen få dig att tro att det var bättre förr. Idag har Gud ny nåd för just den här dagen, och du lever i det lägsta måttet av härlighet som du någonsin kommer uppleva, just nu. För det blir bara bättre och bättre ☺️.

Vi kan diskutera så mycket frågor om vår tro och vad vi tycker och tänker om saker. Vilken typ av teologi vi har och vilka åsikter som är rätt eller fel. Men mitt i allt det så missar vi ofta vad allt egentligen, i slutändan handlar om. Jesus. Jesus först. Jesus sist. Och Jesus allt där emellan.

Så ta en stund, just nu, och bara fäst din blick på Jesu underbara, kärleksfulla ögon, och låt han tala till ditt inre. Låt han visa dig vem du är i honom. Den heliga, rättfärdiga, fullkomliga, vackra människa du är, i honom.
Förbli i det en stund, och låt dig uppfyllas av honom. Låt stroferna ifrån lovsången eka i ditt inre ”…se in i verkligheten själv. Alla ting, runt omkring smälter bort som snö. I ljuset av hans ära och makt.”

Andreas Fahlcrantz

Gnarp

2018-12-03T21:45:04+00:00