Player

Lovsjunga utifrån rätt syn på Gud

2

Vi sjunger sång på sång i våra gudstjänster, och har spellistor fulla med lovsång, men låter vi oss reflektera över de texter som sjungs? Kan det kanske behövas granskas utifrån teologisk vinkel …? I detta blogginlägg tar Andreas Fahlcrantz upp detta dilemma med älskade sånger, men med felaktig gudsbild. Kommentera gärna dina tankar och synpunkter här i bloggen eller på FB.

/Eleonora Lahti, bloggansvarig

I den här bloggen skulle jag vilja bli lite personlig, Hoppas du kan visa överseende om du tycker det blir för personlig touch på det men ändå se syftet med vad jag vill beröra. Tack på förhand,

Det finns en sång som jag gång på gång tänker på när det gäller att ha en rätt bild av Gud när vi lovsjunger. Den kända sången Blessed be your name (Matt Redman) och jag har en väldigt speciell relation (om man nu kan ha en relation med en sång). Man skulle kunna säga att det nästan är nån typ av hatkärleks relation (om man nu får använda så starkt uttryck).
Jag har under lång tid av mitt kristna liv tyckt om sången och sjungit och spelat den tillsammans med många andra kristna från olika sammanhang. Det är väl mer kanske de senaste 6-7 åren som min relation till sången har blivit frostigare.
Jag verkligen älskar tanken med sången att vi får lyfta upp vårt lov till Gud i livets alla olika situationer, både svåra och bra.
Sången utgår ifrån personen Job i bibeln som går igenom prövningar och där djävulen försöker gång på gång få Job att skylla på Gud för allt det som drabbar honom och hans familj. Men Job säger bara “Lovat vare Herrens namn”.
Det finns mycket man skulle kunna ta upp om situationen kring Job men det skulle nog bli ett helt bibelstudium för sig så vi ska bara plocka vissa bitar.
Det som är väldigt tydligt är att många kristna har misstolkat Jobs prövning och hävdar att det var Gud som sände prövningen eller tillät den att komma över Job.
Genom detta så utformar kristna en mentalitet som gör att när svårigheter kommer så säger vi att “Gud prövar mig” eller “Gud sände detta så jag ska lära mig” eller “Gud tillät olyckan att hända så jag ska komma närmare honom”.

Det finns få saker som gör mig så frustrerad som den typen av syn på vår Pappa. Han är vår far! “Vem av er ger sin son en sten när han ber om bröd?” Så pratade Jesus om de jordiska fäderna, sen tillade han: “…hur mycket mer ska då inte er Far i himlen ge det som är gott till dem som ber honom?”
Jesus kom för att visa världen att Gud är vår pappa, och inte bara det, han är en pappa fylld av bara godhet mot sina barn.

Tillbaka till Job. När djävulen (som är den som prövar Job) har sänt alla plågor och dessutom sett till att Jobs vänner säger att det var Gud som gjorde det, så väljer Job trots allt att inte anklaga Gud. Däremot säger han såhär (och det är här vi kommer tillbaka till sången igen): “Herren gav och Herren tog. Lovat är Herrens namn.”
Detta stycke är inspirationen till bryggan på sången Blessed be your name. Då sjunger vi till Gud:
“You give and take away, you give and take away.
My heart will choose to say. Lord blessed be your name”.

Vid det här laget kanske du frågar dig om jag är ute efter att skriva en blogg eller såga en Matt Redman låt. Svaret är: både ock, faktiskt.
Nu låter jag väldigt hård, men saken är att jag tycker Matt Redman skriver fantastiska lovsånger som välsignar tusentals människor och hans hjärta var garanterat inte att ge oss kristna en felaktig bild av Gud när han skrev den här sången. Men ändå måste jag säga att sånger som denna (för ja, det finns fler) kan förstöra så mycket för en enskild kristen som försöker hitta sin identitet i Gud och förstå vem Gud är.
Nu har jag alltså kommit till punkten när jag avslöjar min egen övertygelse: Gud tar ALDRIG något, han bara ger!
Jag vet att många kristna har applicerat den här versen på ett poetiskt sätt när t ex någon närstående gått bort, eller när man fått någon fin gåva eller större summa pengar och sen vips så försvinner det från en. Då blir det indirekt att man beskyller Gud för det, för Gud har ju kontroll.
Men det står ju faktiskt att världen är i den ondes våld. Djävulen, vår fiende, han är den enda som är ute efter att stjäla, slakta och förgöra.
Ett av hans största vapen är att få kristna att se Gud som någon schizofren och ond Gud som håller oss kristna i ett skruvstäd och så fort vi faller av låter han hemska saker ske för att vi ska hålla oss nära honom. Detta utvecklar inte övervinnande kristna utan skapar istället kristna med en offermentalitet som konstant är rädd för att göra fel eller inte behaga Gud för då kan nåt hända.

Går vi tillbaka till Job så ser vi i början att Job till och med uttrycker själv att “det jag fruktade har kommit över mig”.
Han gick alltså runt och oroade sig för att allt det som skedde skulle ske förr eller senare. Men vi vet ju att Kristi kärlek driver ut all fruktan. Den kärleken är vi fyllda med genom Jesus.

Jag hävdar att vi behöver bli mer noggrann med vilken bild vi faktiskt har av Gud och i samband med det, mer noggrann med vilka sånger vi sjunger, och leder om man är lovsångsledare.
Hur påverkar det oss som lovsångsledare vilken syn vi har på Gud? Väldigt mycket!
Allt handlar om vilken identitet vi har och vem vi tror att vi tillber och i sin tur, vem vi förmedlar till andra.

Blessed be your name har följ mig länge och kommer nog fortsätta följa mig, däremot är det ingen sång jag sjunger längre men istället använder för undervisande syfte.
Sorry Matt, but you had it coming 😉

Kom ihåg, du är en skatt i Guds ögon och han har rest dig upp med Kristus och satt dig tillsammans med honom på faderns högra sida. Du är i Kristus och han är i dig. Du är för evigt förlåten och helig och medborgare i Guds rike. Du är barn till världens bästa pappa och han är bara god. Han ger dig bara goda och fullkomliga gåvor, och han kommer aldrig, ALDRIG försöka ta något ifrån dig.

I Kristus,
Andreas Fahlcrantz

Share.

2 kommentarer

  1. Fast jag förstår faktiskt inte riktigt ditt resonemang. I bibeltexten Job 1:6-12 står ju att Gud tillåter djävulen att pröva Job. Sedan har vi även Herrens bön som översatts på lite olika sätt. I en översättning säger man ju ”och utsätt oss inte för prövning” medan man i en annan säger ”och för oss inte in i frestelse”. Det är omöjligt att fullt ut förstå och förklara det gamla problemet med en god och allsmäktig Gud även om det gjorts många bra försök. Det hjälper helt klart att se det som att Gud aldrig är orsaken till eller tillåter att onda saker drabbar människor, men frågan är också vad som är ont och gott i Guds perspektiv. Enligt Bibeln har Han ju själv utrotat människor som varit onda, eller låtit sitt utvalda folk utrota människor o.s.v. Detta är något jag brottats en hel del med och jag kommer nog aldrig till något riktigt bra svar utom att man i slutänden iaf inte kan göra annat än att försöka lita på Gud. Du får hur som helst gärna utveckla resonemanget just kring Job och att Gud inte skulle tillåtit prövningen. 🙂

Leave A Reply