Tacksamhet öppnar dörren för Guds närvaro

En av alla dessa vanliga dagar, det finns många sådana när livet rullar sin välkända vardagslunk, kan bli livets höjdpunkter när tacksamhet får vara den bärande ingrediensen. Välkommen att läsa Andreas Fahlcrantz text och få en glimt av hans vardag just nu – mitt i livet.

Eleonora Lahti, bloggansvarig

Jag ligger i min säng och tittar ut genom fönstret och hör vårfåglarnas desperata och lite uppgivna kvitter. Det är gråmulet, två meter snö och träden ser tysta och döda ut.

Barnen sitter i ett annat rum och jag hör hur de leker med något. Det är en vanlig torsdagsmorgon och städningen väntar.

Sen är det nog lite disk som behövs göras, och just de, en tvätt ska nog i också. Sen ska barnen ha mat… ja så rullar dagen på.

Detta är nog ingen ovanlig dag för någon av oss och alla är vi nog där att vi känner att livet bara ibland liksom, händer.

Men tänk att mitt i vardagen, mitt i syskonbråken, kladdet på bordet och glaset som gick sönder när du diskade, så finns Gud där.

Himmelen är här, just nu. Jesus kom för att göra klart för oss att Guds rike har nu kommit till människorna.

Jag sträcker mig efter bibeln (ja, det är alltså den fysiska boken med sidor och två pärmar, inte en hård glasbit med ett tuggat äpple på)

och slår upp Lukasevangeliet 17 och läser ifrån vers 20:

Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: ”Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er.”

I en annan översättning så står det att Guds rike är inom er. När man börjar förstå vad Guds rike innebär och vad vi som tror redan har fått av Gud genom Jesus så händer något med oss. Då spelar det ingen roll om det är måndag eller torsdag eller fredagsmys. Det spelar ingen roll om man är påväg att åka på utlandssemester eller att man måste ut och skotta efter 3 decimeter snö fallit på uppfarten.

Du har Guds rike på insidan! Du har samma kraft som verkade när Jesus uppstod ifrån de döda boende inom dig!

När jag fortfarande ligger här i sängen och hör mina barn leka så känner jag en känsla stiga upp i mitt inre. Tacksamhet!

Tänk att oavsett hur livet ser ut så kan vi alltid tacka Gud för att han är god. Att han har nåd för varje ny dag och vad vi än går igenom.

Vi kan tacka Jesus för att han dog för mig för att jag skulle få bli rättfärdig, hel och ren. Att jag skulle få tag på Guds rike och alla välsignelser som han har. Framför allt att jag får bli ett Guds barn och få gemenskap med Gud.

Tänk att vi inte längre behöver offra ett lamm eller en talgoxe eller nåt för att kunna tillbe Gud. Jag kan vakna en sån här vanlig, tråkig morgon och bara lyfta mina händer i sängen och säga: ”Tack Jesus. Jag tillber dig och lovar dig idag för att du är så fantastisk.” Och direkt så upplever jag Guds närvaro (som redan finns här eftersom Gud bor i mig).

Vi har verkligen mycket att tacka Gud för.

I Psaltaren i bibeln så finns ordet ”tacka” med 46 gånger.

I 1 Tess [5:18] uppmanar Paulus oss:

”…tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus.”.

Betyder det att vi ska tacka Gud FÖR alla omständigheter? Nej, det är inte det Paulus säger.

Däremot så är det viktigt att förstå att oavsett vad vi går igenom så är tacksamhet till Gud ett skydd för oss att inte hamna i bitterhet eller depression eller liknande. Om du någon gång har blivit riktigt nere för något som hänt men så börjar du tänka på något du kan vara tacksam över, märkte du då att det hände något med dig? Tacksamhet gör något med oss! Det förändrar vårt fysiska tillstånd.

När jag ligger här och tänker på den gråtrista vardagen och alla sysslor som behövs göras och hindra barnen från att bråka, och mitt i det stannar upp och börjar rikta mitt fokus på Jesus. Jag börjar tacka honom. Då manifesteras Guds närvaro och jag upplever himmelen i mitt sovrum och helt plötsligt så har mitt fokus lyfts från allt det där som försöker dra ner mig. Istället breder ett leende ut sig på läpparna.

Plötsligt kan jag med glädje se ut på vinterlandskapet och tacka Gud att det kommer en vår (även om den känns långt borta just nu).

Jag kan ta dammsugaren och tacka Gud att att jag får ha ett hem att städa. Jag kan titta på all disk och lovsjunga Gud för att disken visar på att vi har fått ätit oss mätta. Jag kan lyssna till mina barn bråka med varandra och prisa Gud för att jag har två livfulla, friska barn som kanske inte ens skulle ha funnits idag (det är en annan historia).

Vi kan lära oss att vända vår tristess till glädje. Vår klagosång till lovsång. Vår uppgivenhet till tacksamhet.

Allt handlar om vart vi sätter vårt fokus. Idag kommer jag välja att sätta mitt fokus på Jesus. Att låta Guds rike ta över och vända min tacksamhet till honom för att han är god. Hans nåd varar verkligen i evighet.

Vad kommer du att göra? Valet är ditt. Ett val vi måste göra varje dag. 🙂

Andreas Fahlcrantz

2018-03-12T23:20:07+00:00