Hur använder vi våra ord, och hur står de i relation med vad Guds Ord egentligen säger? Allt – betyder det allt? Fullt – betyder det fullt…? I veckans inlägg delar Susan Anderberg tankar kring vad det isåfall kan vara som gnager som en frustration, när det inte ser ut att stämma.

Eleonora Lahti, BloggansvarigDen senaste tiden har jag tänkt på vad en ’påfyllning’ av den helige Ande verkligen betyder. Det finns fraser som man får höra om och om igen i många sammanhang; ’Mer Herre, fyll oss mer, ge oss mer av dig, eld, eld, mm.’ Jag förstår att man uttrycker en längtan efter Gud. Man önskar kanske känna Hans närvaro eller förnimma Honom på något särskilt sätt. Men vad säger Ordet om detta? Behöver vi tänka om? Guds Ord är ju måttet på vad som är sant och vad vi själva har lagt till.

Låt oss då se vad som står i bibeln. Här är ett axplock av versar som talar om hur vi ska tänka kring detta tema. Johannes sade om Jesus; ’Ty den som Gud har sänt talar Guds ord; Gud ger Anden utan att mäta.’ (Johannes 3:34) Paulus bekräftar detta, ’Ty Gud beslöt att låta all fullhet bo i honom,’ (Kol. 1:19) I Jesus fanns HELA måttet av den Helige Andens närvaro, han behövde inte be om mer eller anstränga sig för att få en större del av Anden. Varför tror vi att vi har fått en DEL av Anden? Kan en person finnas hos oss i en bråkdel av sin person? Nej, antingen är han i/hos oss eller så är han inte det! Johannes skriver om oss att vi fått del av Anden på samma sätt som Jesus, i Andens HELHET! ’Av Hans fullhet har vi all fått del,’ (Johannes 1:16) Paulus säger samma sak. ’Ty i Honom har hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning. Och i

Honom, som är huvudet för alla härskare och makter, har ni nått er fullhet.’ (Kol. 2:9-10) Ja, ni kanske börjar se ett mönster. Nyckeln ligger i orden ’i Honom’! När vi är i Honom så får vi del av allt som han har att ge. ’Ty ALLT som leder till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänk oss….’ (2 Pet. 1:3) Paulus säger även att ’Han som inte skonade sin egen son utan utlämnade honom för att hjälpa oss alla, varför skall han inte skänka oss ALLT med honom? (Rom. [8:32])

Kanske är det så att vi inte är nöjda med det Han har gett oss? Om så är fallet så behöver vi nog tänka om, för Han har redan gett oss allt. Vad är det vi söker då? Kanske söker vi i fel källa? Sök alltid JESUS, så får du allt du behöver. Sök inte manifestationer, mirakler, häftiga upplevelser eller annat. Det är inget fel i dessa saker, men de ska vara en ’bi-produkt’ av att Jesus står i centrum, inte ett fokus i sig. Jesus sa att tecknen ska FÖLJA oss, inte att vi ska följa efter tecken. Psalmisten skriver att godhet och nåd ska följa oss, inte att vi ska följa efter livets goda! Allt får sitt rätta perspektiv när vi följer Honom och lever i Honom.

Vänner-vi har redan fått allt för att Gud är en god och generös Fader. Han håller inte tillbaka. Öppna ditt hjärta för Jesus och följ Honom. Låt Honom få ta den största platsen hos dig så ska allt det andra följa dig. Då får du rätt perspektiv på livet och det som Gud har lovat ska följa dig.

Susan Anderberg

Uppsala